Reiserapport: Lek
I diplomoppgaven sin, prøver Emilie Reitan å svare på hvordan landskapsarkitekter kan utforme skolegårder som i mindre grad består av harde overflater og kunstige dekker.
Oppgaven brakte Emilie til Danmark og Sverige, der hun besøkte flere lekeplasser og skolegårder. På turen opplevde hun forskjellige måter områdene inspirerte og inviterte til lek på. Flere av lekeplassene er naturlekeplasser som hovedsakelig består av naturlig materiale, mens andre benytter vegetasjon for å skape rom for lek.
Under besøkene sine, vurderte Emilie hvordan lekeplassene var tilpasset barn i ulike aldre og med forskjellige funksjonsmuligheter. Lekeplassen i Rosenborg Slotshave dro inspirasjon fra eventyr og ga muligheter for ulike former av fysisk aktivitet, men var i liten grad universelt utformet. Sansehaven i Fælledparken, derimot, virket tom for lekemuligheter ved første inntrykk, men ved nærmere befaring oppfordret den til kreativitet og utforskning.
Gjennom feltturene sine, erfarte Emilie hvilke lekemuligheter lekeplasser med mer vegetasjon og minimalt med kunstige dekker kan by på og hvordan de kan tilpasses barn i ulike aldre med ulike behov.
Som studentmedlem i AFAG, kan du søke om reisestipend på inntil 2000 kr i forbindelse med diplomprosjektet ditt. Les mer om reisestipend her.